Hvorfor illustrationer er vigtige

9 maj 2017

Hvorfor er illustrationer vigtige?

Vi tegner her et billede af, hvordan du kan bruge illustrationer konstruktivt og målrettet i din markedsføring.

Illustrationer fortæller historier, der virker. Se bare kridtstregerne fra det sydfranske hulefolk i Lascaux. De fortæller rimelig præcist om livet for ca. 15.000 år siden. Eller hvad med folk som Walt Disney, Andy Warhol eller bare en glad reklametegner fra det lokale reklamebureau. De fortæller alle historier ved hjælp af helt enkle virkemidler som streger og farver tilsat fantasi, virkelighed og en pæn portion talent.

Hvorfor skal man bruge illustrationer?
Illustrationer giver total frihed til at fortælle historier – og dermed kommunikere direkte ind i sine målgrupper – uanset om budskabet er enkelt eller komplekst. Med illustrationer vælger man frit den stil og tone, der er behov for. Man kan bruge fantasi, naivitet, humor, galskab, højt informationsniveau, indviklede forklaringer eller andre mulige eller umulige udtryk. Og det er fuldstændigt frit at kombinere udtryk, stilarter og fortælletekniske greb – bare det hjælper din fortælling på vej.
Hvordan organiserer man 34 nisser, 12 marsmænd og en gang snevejr?
Forestil dig et nisselandskab med den klassiske landsbykirke, juletræer, kælkebakker og selvfølgelig masser af sne. Midt på torvet er der landet en rumraket, og ud strømmer små grønne marsmænd belæsset med pakker. Forestil dig så, at hele historien skal fotograferes – altså først skal den rette location findes, så skal der bookes modeller fx børn, som enten skal have syet nisse- eller rumdragter, der skal indkøbes ski, kælke, røde huer, grøn spraymaling, juletræer, julepynt og tusindvis af andre rekvisitter – og så er der lige det med snevejret. Hvem skaffer lige det?

 

Hvorfor er det nemmere med illustrationer?
Forestil dig, at du i stedet for booker en dygtig illustrator, fortæller ham om din ide, om den ønskede stil og tone, beder om at få lavet et udkast, tjekker det ud og retter det lidt til og vupti har du din illustration. Det lyder nemt, ikke? Det er det også – og så er det langt hurtigere og billigere end at hyre fotograf, modeller, stylister, systuer, regissører m.m. samt lave aftaler med politi og andre myndigheder om at stoppe al trafik i en lille by en hel lørdag i december.

Men vælger du at udvikle ovenstående historie og billede i samarbejde med en illustrator, slipper du for al bøvlet og får samtidig udviklet en helt unik stil, som senere kan bruges til andre og flere budskaber, der matcher din virksomheds brand og fortælling.

 

Hvordan vælger man en stil, der matcher både målgruppe og ens brand? 
Det er vigtigt at klæde sin illustrator godt på til den ønskede tegneopgave. Fortæl om de behov du har, hvad du vil opnå, beskriv målgruppen, produkterne eller de ydelser, der skal kommunikeres osv. Find fx en række illustrationer, som du selv synes om – og vis dem til illustratoren. Så har I en god platform at gå ud fra og kan vælge den stil og tone, der passer bedst til jeres kommunikation.

Det ville jo fx være en smule malplaceret at bruge malebogstegninger som illustrationer i Illustreret Videnskab. Omvendt vil en højdetaljeret og realitetstro illustration falde pænt ved siden af i et kryds & tværs hæfte. Mulighederne er mange, så ring til os og se, hvordan du kan lære at bruge illustrationer i din markedsføring og dine fortællinger. Klik på kursusbeskrivelsen og læs mere.