FutureCompany Blog

1 maj 2017

8 vigtige SEO tiltag

8 tiltag du skal tage i betragtning når du skal SEO optimere dit Website

I formiddag sad jeg og klargjorde kursusmateriale til vores kursus i Digital marketing. Hver gang jeg skal undervise i emnet er der som oftest sket ændringer på de områder jeg arbejder med. Et kursus i digital marketing 2017 er ikke et kursus i digital marketing i 2016. Alle de store søgemaskiner som Google, Bing og Yahoo har udarbejdet hver deres udregninger / algortimer for at definere søgeresultaterne på deres søgemaskine. Ud fra disse udregninger lister de det indhold op til deres brugere som er relevant i forhold til deres søgning. De har indregnet 100 vis af parametre som nyt indhold, website trafik, relevant indhold, hyperlinks og mange andre parametre som definerer placeringen af ethvert website.

SEO omfatter den proces der bestemmer synligheden af et website ud fra nogle af de ovenstående parametre ved at sikre at dit website opfylder søgemaskinernes parametre:

  1. Design der er optimeret til både mobil og computer opløsning: Søgemaskiner supporterer ikke blot websites optimeret til computerskærme. Nu bliver dit website også belønnet, hvis det er optimeret til en mobil applikation. Det betyder nemlig, at søgemaskinerne letter kan “crawle” / søge efter relevante søgeord på dit website.
  2. Nyt indhold. Det er vigtigt at opdatere indhold på dit website. Det viser søgemaskinerne at her er der tale om et dynamisk website.
  3. Brug passende nøgleord / keywords. Sørg for at du kender til de mest anvendte nøgleord for dit website og dine produkter. Brug dem på dit website til at få trafik. Overforbrug af nøgleord på en side vil virke som spam på søgemaskinerne, så nøgleordene skal bruges med omhu. F.eks. i sidetitlen, billedtekst, hashtags, overskrifter osv.
  4. Eksterne links og hyperlinks. Det kan være svært at få eksterne links knyttet til ens site. Har du samarbejdspartnere vil det være en god idé at spørge dem om de vil linke til dit website. Sørg også for at have interne links til andre sider på dit site. Men husk at det hele skal give mening og være relevant for din kunde.
  5. Find og reparer beskadigede links. “page not found” eller “404 errors”, vil påvirke din SEO. Men hvorfor er 404 sider overhovedet så vigtige? En del hjemmesider har ikke deres egen fejlside, så når en søgning eller et link ikke virker, får brugeren en uforståelig fejlkodemeddelelse, som ikke hjælper brugeren videre. Det medfører en stor risiko for, at denne bevæger sig væk fra siden, og man derved går glip af et potentielt salg samtidig med, at det forringer brugeroplevelsen. Derudover er der også langsigtede konsekvenser ved ikke at have styr på ens fejlkilder. Det kan gå udover ens søgemaskineoptimering, da Google på sigt vil fjerne døde links.
  6. Brug Sociale Medier platforme. Populariteten af dit website på sociale medie platforme betyder også noget for din SEO. Sørg altid for at opdatere dine sociale medieplatforme med nyt indhold og plej dine loyale brugere.
  7. Sitemap. Sitemap fungerer som en rapport der opremser alle de hyperlinks du har på dit website.
  8. Title Tags og URL. Lav dynamiske URL’er som vil få dine links til at se mere simple ud for din bruger. Sørg for at dine title tags har appellerende indholdstekst som får besøgende til at finde dit website interessant.